De vraag die ik als copywriter het meest moet beantwoorden, is de volgende: Wat is nu juist een copywriter? Heeft het iets te maken met copyrights?
Gelukkig is het antwoord neen, want anders zou ik waarschijnlijk niet erg goed zijn in mijn vak. Nee, van copyrights heb ik weinig kaas gegeten en het is niet omdat ik lactose-intolerant ben. Waar ik wel goed in ben, is het schrijven van teksten: copy.
Niet zomaar teksten, geen teksten om een literatuurprijs te winnen, maar wel zeer overtuigende teksten: voor websites, brochures, e-mails, blogs, nieuwsbrieven, magazines en nog zo veel meer. Voor elke wervende tekst kan je bij mij terecht.
Et voila, dat is meteen het antwoord op je vraag: Copywriters schrijven commerciële teksten. Het is niet zomaar schrijven, maar wel verleiden met woorden. Ik ben een professionele schrijver, gespecialiseerd in het schrijven van teksten voor marketing- en reclamedoeleinden. Mijn taak als copywriter is om effectieve en overtuigende teksten te schrijven die de aandacht van het publiek trekken en hen ertoe aanzetten om actie te ondernemen.
Die actie kan variëren van het kopen van een product, het aanvragen van meer informatie, een simpele ‘like’ en een duimpje omhoog tot het inschrijven voor een nieuwsbrief. Ja, zeker. Daar komt best wel een vleugje psychologie bij kijken.
Als copywriter word ik ingehuurd voor het schrijven van verschillende soorten teksten, zoals ook advertenties, productbeschrijvingen of een uitnodigende ‘over ons’ pagina. Maar het doel is altijd hetzelfde: De boodschap van een bedrijf effectief overbrengen.
In dit artikel ontdek je waarom een overtuigende copywriter van cruciaal belang is voor het succes van jouw bedrijf en hoe het jou kan helpen om je merk te laten groeien en bloeien.
Wat doet een copywriter?
Als copywriter heb ik verschillende taken, afhankelijk van het soort bedrijf dat me inschakelt. Hieronder vind je de belangrijkste taken van een copywriter:
Doelgroepanalyse
Een van mijn belangrijkste taken als copywriter is het begrijpen van de doelgroep voor wie ik schrijf. Beter gezegd: de doelgroep van mijn klant! Dat is tenslotte waar de klant mij voor betaalt: Hun doelgroep overtuigen. Dit betekent dat ik exact moet weten wie hun klanten of potentiële klanten zijn en wat hen motiveert om een product of dienst te kopen.
Wat drijft hen? Wat zijn hun behoeften? Enkel door de doelgroep grondig te onderzoeken, kan ik effectieve en overtuigende teksten schrijven in de juiste toon en stijl die past bij hun doelgroep.
Schrijven van teksten
Hmm, Ik denk dat het ondertussen wel duidelijk is dat een copywriter teksten schrijft. Onthoud dat een copywriter teksten schrijft die effectief zijn in het overbrengen van de boodschap van het bedrijf. Dit kan gaan van het schrijven van korte en pakkende slogans voor advertenties, informatieve teksten voor brochures tot webpagina’s en meer. De basis van een effectieve wervende tekst? Psychologie, beïnvloeding en overtuigingskracht.
Gerelateerd: 7 Redenen om vandaag nog een copywriter in te huren
Creatief denken
Ik heb een creatieve geest en een unieke manier van denken. Als copywriter komt me dit natuurlijk van pas! Bij copywriting draait het om meer dan alleen maar de boodschap overbrengen. Het is ook belangrijk dat mijn tekst de aandacht van de lezers trekt en vasthoudt. Creativiteit speelt hierbij een doorslaggevende rol. Niemand is zijn leven zo beu om een oersaaie tekst te lezen.
Een bekwame copywriter moet in staat zijn om de boodschap op een aantrekkelijke en overtuigende manier over te brengen. Dit kan bijvoorbeeld door gebruik te maken van humor, een pakkende titel te bedenken, of door gebruik te maken van storytelling.
Creativiteit in copywriting betekent niet alleen dat de tekst er visueel aantrekkelijk uitziet, maar ook dat de inhoud origineel en relevant is.
Onderzoek
Mijn taak als copywriter is niet alleen om de doelgroep te onderzoeken, maar ook het product of dienst waarvoor ik schrijf. Ben je ooit al eens een winkel binnengestapt waar je een verkoper ontmoette die zijn product niet kent? Ik denk niet dat ik nog moet vragen of het een groot succes was.
Natuurlijk moeten de teksten accuraat en relevant zijn. (duh!) Belangrijker is dat ze de lezers overtuigen. Daarom verzamel ik ook informatie over het onderwerp, de markt, klantenfeedback en de concurrentie. Hierdoor kan ik beter begrijpen wat er speelt in de branche en welke de unieke eigenschappen van het product of de dienst zijn. Dit helpt om de boodschap op een overtuigende manier te formuleren en de lezer te laten zien waarom het product of de dienst de beste keuze is.
Samenwerking
Niemand leeft op een eiland, ook een copywriter niet. Om mijn job goed te doen moet ik vlot kunnen samenwerken met bijvoorbeeld marketeers en andere creatieve professionals. Enkel door een gesmeerde communicatie kunnen we er samen voor zorgen dat de teksten goed passen in het overkoepelende geheel. Ook is het belangrijk om goed te luisteren naar de visie van de klant als opdrachtgever. Zijn feedback is vaak goud waard.
Gerelateerd: 6 Essentiële tips voor het vinden van een geschikte copywriter
Waar werkt een copywriter?
Ik? Ik werk als freelance copywriter. Maar dat is lang niet voor iedereen het geval.
Copywriters werken vaak voor reclamebureaus, marketing agencies of grote bedrijven met interne marketing- en reclameafdelingen. Andere copywriters, zoals ik, werken als freelancers en worden ingehuurd door bedrijven om bepaalde marketingprojecten uit te voeren.
Reclamebureaus zijn de meest voorkomende werkplek voor copywriters. Deze bureaus hebben meestal een team van copywriters die samenwerken met art directors, account managers en andere professionals om effectieve marketingcampagnes te ontwikkelen voor hun klanten. Het is gebruikelijk dat copywriters werken aan meerdere projecten tegelijkertijd.
Marketingbedrijven hebben vaak in-house copywriters die verantwoordelijk zijn voor het schrijven van marketingteksten en inhoud voor verschillende kanalen, zoals e-mail, sociale media en website-inhoud.
Grote bedrijven met interne marketing- en reclameafdelingen hebben vaak copywriters in dienst die werken aan het ontwikkelen van advertentieteksten, webinhoud en andere marketingmaterialen
Een freelance copywriter is een copywriter die onafhankelijk werkt en op projectbasis wordt ingehuurd door bedrijven, bureaus en andere organisaties om marketing- en reclameteksten te schrijven. Vaak zijn ze zoals mij en geeft de gedachte van een job in vaste loondienst hen koude rillingen. Een freelance copywriter kiest er dus voor om zelfstandig ondernemer te zijn. Hij of zij factureert dan zelf voor de geleverde diensten.
Freelance copywriters hebben vaak verschillende opdrachtgevers tegelijkertijd en kunnen werken vanuit hun eigen kantoor of van thuis uit. Een groot voordeel van het kiezen voor een freelance copywriter is dat ze meer flexibiliteit en vrijheid in hun werkschema hebben om hun klanten zo goed mogelijk te helpen.
Freelance copywriters bieden vaak een breed scala aan copywritingdiensten. Freelancers kunnen zich ook specialiseren in specifieke niches of industrieën, zoals mode, technologie of gezondheidszorg. Anderen kiezen ervoor om te werken met verschillende soorten klanten, van kleine bedrijven tot grote ondernemingen.
Gerelateerd: Hoeveel kost een doeltreffende copywriter?
Wat zijn de verschillende soorten copywriting?
Copywriting is een breed vakgebied. Er bestaan verschillende soorten copywriting, elk met hun eigen kenmerken en doelen.
Advertentie copywriting
Advertentie copywriting is de meest bekende vorm van copywriting. De naam zegt het zelf: het is gericht op het schrijven van effectieve advertentieteksten. Wie had dat ooit kunnen raden? Het omvat het schrijven van slogans, advertentieteksten voor print- en onlineadvertenties en tv- en radiocommercials.
Direct response copywriting
Direct response copywriting is gericht op het schrijven van teksten die de lezer ertoe aanzetten om onmiddellijk actie te ondernemen. Denk hierbij aan het schrijven van teksten voor landingspagina’s, e-mails, verkoopbrieven en meer. Het doel is telkens hetzelfde: actie, en wel direct. Direct response copywriting vereist een goed begrip van psychologie en menselijk gedrag om de lezer te overtuigen om meteen actie te ondernemen.
Content copywriting
Content copywriting is gericht op het schrijven van inhoud voor verschillende kanalen, zoals blogposts, sociale media-berichten, whitepapers en meer. Het is dus een essentieel onderdeel van elke content marketing strategie. Content copywriting vereist een goed begrip van zoekmachine-optimalisatie (SEO) en het vermogen om boeiende en informatieve inhoud te schrijven die de doelgroep aanspreekt.
Gerelateerd: 5 Top SEO tips die elke beginner moet weten
Product copywriting
Product copywriting is gericht op het schrijven van teksten die de kenmerken en voordelen van een product of dienst beschrijven. Dit omvat het schrijven van productbeschrijvingen, verpakkingsteksten, handleidingen en meer. Product copywriting vereist een goed begrip van het product en hoe het de klanten ten goede komt. Het spreekt voor zich dat bij E-commerce dit type van copywriting onmisbaar is.
Gerelateerd: Copywriting tips: Hoe meer verkopen zonder te ‘verkopen’?
Wat zijn de vaardigheden van een copywriter?
Alle wegen leiden naar Rome. Net als dit eeuwenoude cliché leiden er ook verschillende wegen naar het worden van een copywriter. Er zijn veel opleidingen beschikbaar, maar wat er echt toe doet zijn de vaardigheden. En de enige manier om vaardigheden aan te scherpen is ervaring opdoen.
Er zijn verschillende vaardigheden die essentieel zijn voor een copywriter om succesvolle en effectieve marketing- en reclameteksten te schrijven. Hieronder volgen enkele belangrijke vaardigheden van een copywriter:
Schrijfvaardigheden
Een schrijver heeft schrijfvaardigheden nodig. Ja, leuk blogartikel! Maar vertel eens iets nieuws! Schrijfvaardigheden zijn nu eenmaal de belangrijkste vaardigheid van een copywriter. Een copywriter moet in staat zijn om teksten te schrijven die de aandacht trekken van de doelgroep en vasthouden.
De focus ligt echter niet op het schrijven van een literair hoogstandje. Nee, elke copywriter heeft steeds zijn doel voor ogen. Als je goed opgelet hebt, weet je wat ik bedoel …
Gerelateerd: 10 Dingen die elke slimme copywriter doet voor elk stukje tekst dat hij schrijft
Creativiteit
Copywriting vereist een creatieve geest om effectieve en onderscheidende teksten te schrijven die opvallen bij de doelgroep. Het is een ware kunstvorm. Een lezer overtuigen doe je niet alleen door het schrijven van grammaticaal correcte zinnen. Creativiteit is helaas heel moeilijk aan te leren. Het is meestal zoiets van … je hebt het of je hebt het niet.
Doelgroepkennis
Effectieve copy schrijven kan enkel wanneer je de doelgroep begrijpt en weet wat hen drijft. Als copywriter moet ik in de huid kruipen van de doelgroep. Ik bedoel dit niet op een psychopathische manier zoals bij ‘The Texas Chainsaw Massacre’. Ik bedoel wel het begrijpen van hun interesses, behoeften en wensen zodat ik teksten kan schrijven die hen aanspreken en hen aanzetten tot actie.
Er is onderzoek, observatie en inlevingsvermogen nodig om de juiste ’tone of voice’ te vinden. Dit kan het verschil maken tussen een succesvolle en een onsuccesvolle marketingcampagne.
Iets wat ik bijvoorbeeld vaak doe, is het uitwerken van mijn F.R.E.D. Fred is een acroniem, bedacht door mijn copywriting held Jim Edwards, en staat voor jouw ideale klant. Elke klant heeft zijn Fears, Results, Expectations en Desires. Dit vul ik vervolgens aan met zijn model PQR2: Problems, Questions, Roadblocks en (gewenste) Results.
Gerelateerd: Copywriting Secrets Review: Is dit boek van Jim Edwards de moeite waard?
Onderzoeksvaardigheden
Copywriters moeten in staat zijn om uitgebreid onderzoek te doen naar verschillende onderwerpen om de inhoud van hun teksten te ondersteunen en te versterken. Als copywriter moet ik kennis hebben van de markt, de concurrentie, …
Een belangrijke vraag die ik mezelf moet stellen is: Wat maakt dit product of deze dienst juist zo speciaal? Hoe onderscheidt het zich van de rest? Wat zijn de Unique Selling Points?
Marketingkennis
Een copywriter moet een goed begrip hebben van marketingprincipes en -strategieën. Dit betekent dat ik niet alleen moeten weten hoe ik aantrekkelijke teksten schrijf, maar ook hoe ik deze teksten kan afstemmen op de marketingdoelstellingen van de organisatie.
Om mijn job naar behoren te doen, moet ik op de hoogte blijven van de laatste nieuwste trends en ontwikkelingen in de marketingindustrie zoals nieuwe technologieën, platformen en kanalen die kunnen worden gebruikt om de doelgroep te bereiken.
SEO-vaardigheden
Copywriters moeten in staat zijn om inhoud te schrijven die is geoptimaliseerd voor zoekmachines om ervoor te zorgen dat deze gemakkelijk vindbaar is door de doelgroep. Zoekmachineoptimalisatie (SEO) speelt nu eenmaal een belangrijke rol in het succes van online marketing.
Ik moet me bijvoorbeeld zeer bewust zijn van de zoekwoorden die het doelpubliek gebruikt en de juiste intentie die erachter schuilt.
Net zoals bij marketing zijn er bij SEO ook elke dag nieuwe trends en technieken waarvan ik op de hoogte moet blijven.
Gerelateerd: Met deze 8 SEO-copywriting tips zorg je voor maximale Google rankings
Project en time management
Niemand houdt van die persoon die altijd te laat komt (op die moment toch). Voor diezelfde reden is het als copywriter belangrijk om opdrachten tijdig in te leveren. Copywriters werken vaak aan meerdere projecten tegelijkertijd. Ze moeten dus in staat zijn om hun tijd en middelen effectief te beheren om deadlines te halen en de projecten op tijd af te ronden.
Communicatievaardigheden
Copywriters moeten in staat zijn om effectief te communiceren met andere professionals, zoals art directors, account managers en klanten, om ervoor te zorgen dat de marketing- en reclameteksten aan de vereisten voldoen.
Kan jij wel een copywriter gebruiken?
Zoals je kan zien komt er bij copywriting heel wat kijken. Was je van plan om zelf je copywriting te doen? Dat is een zeer moedige beslissing! Maar stel jezelf zeker de vragen: Kan ik het even goed? En heb ik er de tijd wel voor? Is je antwoord op beide vragen een volmondige ‘ja’? Dan wens ik je veel succes toe!
Als je denkt dat je wel een copywriter kan gebruiken, neem dan zeker contact met me op en geniet van een vrijblijvend kennismakingsgesprek. Dan zoeken we samen uit wat het beste werkt voor jouw bedrijf. En vooral, zo kunnen we je merk vandaag nog laten groeien!