De gemiddelde bezoeker van je website leest slechts 20% van de woorden op je pagina. Je verliest dus enorm snel hun aandacht. Zijn je teksten niet overtuigend? Slaan ze de bal mis en creëren ze geen nieuwsgierigheid? Dan kost dit je dagelijks klanten.
Het is gemakkelijk om te denken dat je zonder al te veel schrijfervaring én zonder hulp pakkende en doeltreffende verkoopteksten uit je mouw kan toveren.
Ik ben hier om je de harde waarheid te vertellen: stop daarmee en wel meteen.
Wil je meer omzet of leads genereren? Dan heb je er alle baat bij om een professionele copywriter in te huren. De voordelen zijn eindeloos: meer verkoop, meer verkeer, meer omzet, …
Wil je graag weten waarom je een copywriter nodig hebt? Ontdek het hier.
- De voordelen van het inhuren van een copywriter
- 1. Je hebt geweldige ideeën, maar geen tijd om erover te schrijven. Of je hebt wel tijd, maar je kan niet verwoorden wat je eigenlijk wilt zeggen.
- 2. Een copywriter communiceert met je publiek op een manier die ze het best begrijpen
- 3. Je teksten moeten naadloos aansluiten bij je merk
- 4. Een copywriter zet je lezers aan tot actie
- 5. Een goed geschreven tekst kan je verkoop sterk verhogen
- 6. Je hebt SEO-vriendelijke content nodig
- 7. Je geniet het perspectief van een buitenstaander
- Copywriting, iets voor jou?
De voordelen van het inhuren van een copywriter
Waarom zou je een copywriter inhuren? En heeft jouw bedrijf er echt een nodig?
Een copywriter is iemand die voor jou waardevol schriftelijk materiaal creëert voor promotionele doeleinden. Hij doet dit op een manier die je doelpubliek verleidt zodat ze terugkomen voor meer. Alles wat jouw bedrijf nodig heeft aan geschreven materiaal kan een copywriter maken: nieuwsbrieven, e-mails, webteksten, flyers, blogartikelen, … Je denkt misschien, ja, maar ik kan al die dingen toch gewoon zelf doen? Waarom moet ik iemand inhuren om het voor mij te doen?
Je zou dit inderdaad zelf kunnen doen. Maar als je geen schrijver bent en je hebt een miljoen andere dingen te doen voor je bedrijf, wil je dan echt de tijd en moeite besteden om ‘copy’ te schrijven? En wil je het risico lopen dat die ondermaats is? Al je teksten zelf schrijven, kan je veel geld kosten op lange termijn. Die neergepende woorden zijn namelijk véél belangrijker dan je denkt.
Hoewel er veel voordelen zijn aan het inhuren van een ervaren copywriter, vind je hier slechts 7 redenen waarom je als bedrijf best investeert in copywriting. (Psst, er zijn er veel meer…)
1. Je hebt geweldige ideeën, maar geen tijd om erover te schrijven. Of je hebt wel tijd, maar je kan niet verwoorden wat je eigenlijk wilt zeggen.
Heb je geweldige inhoudelijke ideeën die in je hoofd rondspoken? Maar heb je gewoon te weinig tijd om ze neer te schrijven? Of misschien heb je niet de juiste schrijfvaardigheden? Dat is geen schande. Iedereen heeft zijn eigen talenten. Is het niet beter om te doen waar je goed in bent? Zo kan iemand die wel goed is in schrijven die geweldige inhoud omtoveren in een doeltreffende webtekst of inspirerend blogartikel.
Het zal je niet teleurstellen. Je voelt je eerder opgelucht eens al die ideeën uit je hoofd zijn. Die ontmoedigende taak om ze samenhangend uit te schrijven, is eindelijk van je bord verdwenen. Je kan je focus verleggen naar andere zaken zoals je bedrijf laten groeien.
Je tijd is kostbaar. En je bedrijf heeft je nodig. Als je ervoor kiest om je eigen teksten te schrijven, weet dan dat het je 3 tot 4 keer meer tijd zal kosten.
2. Een copywriter communiceert met je publiek op een manier die ze het best begrijpen
Goed en correct schrijven is één ding. Maar kan je ook effectief communiceren met je publiek? En doe je dit bovendien op een manier die ze zullen begrijpen? Je kan bijvoorbeeld vertellen over je zaak, waarbij je de feiten op een zakelijke (maar saaie) manier uiteenzet, maar zal je hierdoor echt het hart van je lezers bereiken? Zullen ze willen blijven lezen? Worden ze hierdoor trouwe klanten?
Je toon en je schrijfstijl moeten spannend en boeiend zijn. Je moet je lezers écht aanspreken. De woorden die je schrijft zijn een weerspiegeling van je merk. En je wilt natuurlijk dat je merk uniek is. Een copywriter kan dat voor je klaarspelen.
Gerelateerd: De 10 dingen die elke slimme copywriter doet voor elk stukje tekst dat hij schrijft
3. Je teksten moeten naadloos aansluiten bij je merk
Wat je ook wilt schrijven: promotiemateriaal, webcontent, nieuwsbrieven, … Alles waar woorden bij aan te pas komen, moet passen bij je merk. Een ervaren tekstschrijver kan je merk nemen en ermee aan de slag gaan. Hij zal de unieke toon verweven in alle inhoud en op alle platformen. Dit is levenbelangrijk voor het winnen en het behouden van loyale klanten.
Of ze het nu beseffen of niet, ze beoordelen jouw bedrijf op basis van de woorden die je gebruikt. Onbewust beslissen ze of jouw merk en de persoonlijkheid die je uitstraalt bij hen past of niet. Laat je woorden dus zeker tellen!
Het creëren van inhoud die consistent is met je merk is belangrijker dan de meeste mensen denken. Vaak is je tekst het eerste contact dat je hebt met een potentiële klant. Als je boodschap saai of inconsistent is, zullen ze je merk bestempelen als glansloos en saai.
Denk maar even aan je favoriete merken. Wil je één reden weten waarom je zo van ze houdt? Het is niet altijd door de geweldige prijzen of de snelle klantenservice. Wel is het door de persoonlijkheid, de toon, de waarden en de verhalen die ze vertellen. Maar een originele, leuke huisstijl komt niet zomaar uit de lucht vallen. Een goede tekstschrijver kan je hierbij helpen.
4. Een copywriter zet je lezers aan tot actie
Een goed geschreven tekst zal een bepaalde reactie bij je lezers uitlokken: kopen, delen, verder lezen, inschrijven voor je nieuwsbrief, … Wat het doel ook mag zijn, je slaagt erin om je lezers aan te zetten tot de actie die je wenst. Een uitstekende copywriter zal deze reactie opwekken zonder ergernis op te wekken en zonder agressief te verkopen.
Je wilt dat mensen actief reageren op wat je publiceert. Dat doe je door teksten te creëren die telkens een welbepaald doel voor ogen hebben. Een copywriter zal je tekst stapsgewijs opbouwen om vlot dit doel te bereiken.
5. Een goed geschreven tekst kan je verkoop sterk verhogen
Een slim opgebouwde tekst zal je verkoop drastisch verhogen door in te spelen op de emotionele kant van potentiële kopers. Denk aan het verschil tussen “Hier is ons cool product. Klik hier en koop nu” en het verleidelijke “Hier is waarom je dit product nodig hebt en hoe het je leven beter zal maken“.
Het tweede werkt absoluut beter in elk scenario. Om die perfecte sales pitch te schrijven, heb je de juiste vaardigheden nodig. Het is de moeite waard om te investeren in doelgerichte copywriting. Want meer verkoop betekent meer omzet voor jou. Het biedt je dus een uitstekend rendement.
6. Je hebt SEO-vriendelijke content nodig
Voor een optimale digitale strategie heb je SEO-vriendelijke content nodig. Denk hierbij aan trefwoorden, koppen, blogberichten, webpagina’s, …
SEO (search engine optimization) is momenteel een modewoord. Het betekent dat je jouw content optimaliseert zodat die verschijnt in zoekmachines en hoog scoort voor de gewenste trefwoorden. Je gebruikt hiervoor bijvoorbeeld zeer gerichte zoekwoorden op de juiste plaatsen in je blogbericht, je homepagina en zo verder.
Maar opgelet, het mag geen spam worden. Je moet altijd zorgen voor kwalitatieve, nuttige en vlot leesbare content. En dat is echt een kunstvorm.
Gerelateerd: Scoren op Google: Top 5 SEO tips die elke beginner moet weten
7. Je geniet het perspectief van een buitenstaander
Zelf sta je vaak te dicht bij je bedrijf, product of dienst. Soms raak je zo verstrikt in je bedrijf dat het moeilijk wordt om precies te zien wat je goed of fout doet. Je denkt misschien dat iets heel spannend en zelfs verleidelijk klinkt, terwijl het eigenlijk heel flauw is. Dat is perfect normaal. Het is soms moeilijk om jezelf van je werk te scheiden en er echt objectief naar te kijken.
Een copywriter biedt je die broodnodige, frisse blik van een buitenstaander op je merk. Hij creëert teksten die uitgaan van dat perspectief. Hij zal de dingen uitleggen op een manier die logisch is voor de gemiddelde consument, niet voor jezelf. Iets wat voor jou logisch is, is misschien niet zo logisch en duidelijk voor een klant. En een verwarde klant koopt niet. Het is soms moeilijk om het verschil te zien.
Een doeltreffende tekst draait niet om het tonen van de ongelooflijke kennis die je bezit. Stel jezelf de vraag: Wat is waardevol voor de klant? Zij willen weten of ze dankzij jouw product of dienst ’s nachts beter slapen omdat hun probleem is opgelost.
Copywriting, iets voor jou?
Zo, dat waren de 7 belangrijkste redenen waarom je bedrijf vandaag nog zou moeten investeren in copywriting. Heb je nog steeds twijfels? Dan beantwoord ik graag je vragen in de comments hieronder.
Als je denkt dat copywriting wel iets voor jou is, neem dan zeker contact met me op en geniet van een vrijblijvend kennismakingsgesprek. Dan zoeken we samen uit wat het beste werkt voor jouw bedrijf. En vooral, zo kunnen we je merk vandaag nog laten groeien!