Heb je jezelf ooit afgevraagd hoeveel van copywriting eigenlijk effectief schrijven is? Het antwoord zal je misschien verrassen …
De waarheid is dat het schrijven slechts een klein deel van copywriting is. Copywriting is VEEL meer dan dat!
Om een succesvolle copywriter te zijn, moet je weten hoe je een klantenanalyse en marktonderzoek doet … Je moet de strategie en positionering begrijpen … Je moet een goede invalshoek bedenken en een onweerstaanbaar aanbod maken… En dit moet allemaal gebeuren voordat er ook maar één woord geschreven wordt.
Die titel van 6 woorden die je zo aanlokkelijk vond? Het lijkt misschien simpel, maar het kan uren, misschien zelfs dagen of weken duren om te schrijven. Op basis van de stappen die ik vandaag met je deel, zal je begrijpen waarom.
Wil je weten waarop je moet letten bij het inhuren van een copywriter? Of wil je zelf een tekst creëren die daadwerkelijk converteert, let dan goed op. Want deze post is voor jou.
Dit zijn de 10 dingen die iedere slimme copywriter doet voor elk stukje tekst dat hij schrijft.
Spoiler alert: het gaat niet enkel over schrijven …
Deze 10 stappen zijn de basics van marketing waarop copywriting is gebaseerd. Ze zijn van toepassing ongeacht wat je schrijft – een verkooppagina, een e-mail, een Facebook-advertentie, een landingspagina, …
1. Copywriting is je klant perfect kennen
Voordat je ook maar één woord kan schrijven, moet je kristalhelder weten aan wie je verkoopt. Wie is je klant? Wat is zijn situatie? En vooral: Op welke verlangens, behoeftes, pijnen en angsten kan je inspelen?
Spendeer voldoende tijd aan het creëren van je klant avatar. Dit kan een fictief persoon zijn of iemand die je kent. Je avatar is de representatie van je ideale klant.
Wanneer je een commerciële tekst schrijft, schrijf je namelijk naar een specifieke groep mensen. Oké, je tekst kan gelezen worden door duizenden of zelfs miljoenen mensen, maar het wordt steeds één voor één gelezen. Het is belangrijk dat je weet voor wie je schrijft. Want als je iedereen wilt aanspreken, spreek je niemand aan. En geen connectie betekent geen verkoop.
Je moet je tekst schrijven alsof je tegen EEN specifiek persoon spreekt… Geef daarom je avatar ook een naam. Zoek vervolgens uit wie die persoon exact is. Je moet weten wat er in zijn hoofd omgaat, welke woorden hij gebruikt, welke problemen hij ondervindt, … Want als je niet weet wat er in het hoofd van je potentiële klant omgaat, kan je niet verkopen. Een echte copywriter ken de klant beter dan de klant zichzelf kent.
Hoe zorg je ervoor dat je een connectie kan maken met je klant? Praat over datgene waar hij wil over praten. Zeg wat hij wil horen en hoe hij het wil horen. Toon hem wat hij wil zien. Speel in op de emoties die deze persoon ervaart. Bied een oplossing aan die zijn persoonlijk probleem oplost. Vorm de brug naar een nieuwe, betere situatie.
En hoe specifieker je bent in het beschrijven van je avatar, hoe beter. Dus ga er op uit en onderzoek zodat je alles over hem volledig begrijpt.
Hoe kan je dit doen? Er zijn talloze manieren. Bezoek bijvoorbeeld forums of Facebook groepen… Lees Amazon reviews, … Lees aandachtig wat er wordt geschreven. Let hierbij vooral op problemen, klachten, vragen, obstakels, gewenste resultaten, wensen, verlangens, … Dit is hoe je precies leert wat je ideale klant wil weten.
2. Ontdek je USP
Een USP-wat? Je USP is jouw Unique Selling Proposition. Het is dat wat jouw merk of product onderscheidt van je concurrentie die vecht voor dezelfde plek in het hart, het verstand en de portemonnee van je klant.
Waarom zou een klant voor jou moeten kiezen? Bent je goedkoper? Of ben je net beter, sneller, van betere kwaliteit of duurzamer? Je USP moet kort, duidelijk en beknopt zijn. Je moet in staat zijn om naar je klant te communiceren WIE je bent, WAT je doet, en HOE je kan helpen … En dit alles doe je in slechts een paar korte zinnen.
Wees liever duidelijk en overtuigend i.p.v. leuk, grappig of schattig. Leuk heeft zijn plaats, maar leuk verkoopt niet.
3. Leef je in in hun pijn
De mens is van nature is ingesteld op het vermijden van pijn, ten koste van alles, voordat het ooit plezier zoekt.
Daarom is zo essentieel om de pijnpunten van je avatar te identificeren. Zo kan je jouw tekst gebruiken om hierop in te spelen en je in te leven in hun pijn.
Natuurlijk is het wel belangrijk dat je dit op de juiste, gepaste manier doet. Je klant mag zich nooit aangevallen of beschaamd voelen, maar juist gehoord en begrepen. Beter nog, is dat je hen toont dat jij ook in hun schoenen hebt gestaan. Zo kan jij hen de weg tonen.
Empathie en begrip zijn de sleutelwoorden. Je inleven in pijn gaat niet over zout in de wonde strooien op een aanvallende manier. Het gaat over het zo concreet mogelijk identificeren en subtiel uitvergroten van het ongemak, het leed en de frustraties van je publiek op een relateerbare manier.
Gerelateerde post: Scoren op Google: Top 5 SEO tips die elke beginner moet weten
4. Bied een oplossing
Wees niet te snel met je oplossing. Pas nadat je met je tekst het vertrouwen hebt gewonnen en een goede verstandhouding hebt gecreëerd, ga je door naar de oplossing om hun probleem op te lossen.
Vergeet niet dat je oplossing geloofwaardig moet zijn. Enkel en alleen een geweldig aanbod hebben is niet voldoende om een conversie te krijgen. Je lezer moet ook geloven dat het hen kan helpen.
Opgelet! Je publiek is altijd op zoek naar redenen om NIET van jou te kopen. Het zit in onze menselijke natuur om sceptisch te zijn. Dus ga niet overdrijven en ga niet overboord met het gebruik van superlatieven. Dit zal enkel de alarmsignalen bij je klant doen rinkelen. Deel verhalen. Ga in op hun bezwaren en schrijf teksten op een conversationele toon. Voeg zoveel mogelijk bewijs en demonstratie toe om extra geloofwaardigheid toe te voegen. Neem zo de laatste twijfels bij je bezoekers weg.
5. Praat in voordelen, niet in kenmerken en functies
Dus je hebt net je oplossing gepresenteerd… Maar waarom zou iemand het in hemelsnaam kopen?
Je moet natuurlijk de kenmerken en alles wat het product heeft, vermelden. Maar niemand gaat je product kopen voor de functies alleen … Zet daarom niet de kenmerken, maar de sappige voordelen in de verf.
Wat is de grote belofte achter je aanbod? Hoe zou het leven van je klant eruit kunnen zien na de aankoop van je product? Denk niet in functies, maar in emoties! Schets hier een zo duidelijk mogelijk beeld van.
Kenmerken spreken tot de logische redenering van iemands koopbeslissing. Voordelen spreken tot de emotionele redenering. Om een onweerstaanbaar aanbod te creëren, moet je beide gebruiken.
Emoties doen ons kopen. Daarna gebruiken we logica om de aankoop voor onszelf te rechtvaardigen.
6. Gebruik een onweerstaanbare ‘hook’
Marketing en copywriting draaien om aandacht en nieuwsgierigheid. Bij elke campagne is het belangrijk om de aandacht van je publiek te trekken en te behouden.
Hoe doe je dit? Met een onweerstaanbare hook. Een hook is een aandachttrekkend idee, concept of verklaring die de nieuwsgierigheid van de lezers prikkelt. Het zorgt ervoor dat ze meer willen weten …
Het doel van een goede hook is niet om te verkopen, te overtuigen of te converteren. Het enige doel is het aanwakkeren van de nieuwsgierigheid. Wat ben je met een perfect geschreven verkooppagina als niemand het leest?
Dus, als je wil schrijven als een echte copywriter, dan moet je dit dringend leren. Het is één van de belangrijkste vaardigheden die een copywriter kan beheersen.
7. Laat je gebruikers de inhoud genereren
Soms komt de beste copywriting niet van copywriters, maar van klanten!
Sociaal bewijs is een echte game-changer en maakt ons werk als copywriters een stuk makkelijker. 72% van de mensen zegt dat positieve testimonials en reviews hun vertrouwen in een bedrijf vergroten. En maar liefst 88% van de mensen zegt dat reviews hun aankoopbeslissingen direct beïnvloeden. Waarom zou je als copywriter hier geen gebruik van maken?
Gebruik, als het kan, ALTIJD testimonials. Geef toe. Wie zou je zelf het snelst geloven? Een tevreden klant of de verkoper zelf? Logisch toch? We vertrouwen nu eenmaal niet altijd het merk zelf, of toch niet in eerste instantie.
We verwachten dat een merk aan zelfpromotie doet en vertelt hoe geweldig en superieur ze zijn. Maar als iemand anders het promoot, zijn we plots een en al oor. En we zijn meestal meer geneigd om te kopen.
Gerelateerd: Met deze 8 SEO-copywriting strategieën zorg je voor maximale Google rankings
8. Geef een reden om nu te kopen
Laten we nr. 8 starten met twee prachtige clichés. Uitstel is vaak afstel en je moet het ijzer smeden wanneer het heet is. Cliché, maar wel de waarheid!
Typisch aan ons mensen is dat als we iets later kunnen doen en precies hetzelfde resultaat of voordeel hebben als het nu te doen, we zullen wachten. We zijn uitstellers. Maar bij verkoop, kan uitstel wel eens gevaarlijk zijn. Want hoe meer de tijd passeert, hoe meer de opgewekte emoties en verlangens opnieuw naar de achtergrond verdwijnen. Dus, als je wilt dat iemand NU handelt, moet je ze een goede reden geven.
Het gebruik van schaarste in je marketing en copywriting is een krachtige motivator, maar enkel als je het goed doet.
Bij het creëren van schaarste ga je jouw producten op een bepaalde manier beperkt maken. Dit kan op verschillende manieren: Een tijdelijke korting, een beperkte hoeveelheid, exclusieve bonussen of geschenken, …
Vaak is het net dat laatste zetje dat je nodig hebt om iets te kopen waarover je hebt zitten twijfelen. Het zorgt voor een enorme FOMO in je hoofd waardoor je tot actie overgaat.
“Nog maar 1 kamer vrij? Wat! Ik kan het beter nu boeken!“
Opgelet! Het is nooit oké om te liegen of te bedriegen. Misleidend gebruik van schaarste is dé manier om het vertrouwen van je klant te verliezen. Heb je niet de mogelijk om schaarste toe te passen? Creëer dan een gevoel van urgentie. Deel de voordelen waar je klant niet op zal willen wachten. Overtuig ze dus waarom het beter is om snel te handelen. Overwin eventuele twijfels door het aankoopproces eenvoudig, veilig en risicoloos voor te stellen.
9. Zorg voor een duidelijke en beknopte call-to-action
Een verwarde klant, koopt niet. Verwarring is de grootste ‘conversiekiller’. Je call-to-action, of CTA, moet dus zeer duidelijk zijn. Het mag je klant maar een seconde kosten om te begrijpen wat hij nu moet doen.
Je CTA is het op één na belangrijkste onderdeel van je tekst, na de kop! Volgens Unbounce leest meer dan 90% van de bezoekers die je kop lezen, ook je CTA.
Dus je CTA moet duidelijk zijn en moet recht op het doel afgaan. Ga dus niet impliceren of er omheen draaien. Hierbij enkele eenvoudige voorbeelden: “Boek mijn gratis plek nu” of “Klik om direct toegang te krijgen” of “Klik hier om nu in te schrijven”.
De belangrijkste regel voor je CTA is om slechts één oproep tot actie te hebben. Je vraagt je klant om één ding te doen, bijvoorbeeld klikken, aanmelden of kopen. Je vraagt niet om te delen, commentaar te geven, te bekijken, leuk te vinden, aan te melden, EN te kopen.
10. Hou het simpel
Het laatste om te onthouden bij het schrijven is om het simpel te houden. In copywriting geldt: “less is more“. Je wilt dat elke zin strategisch en noodzakelijk is voor het kooptraject van je klant. Dus wees steeds kritisch over alle onzin en opvulling. Verwijder overbodige ideeën, langdradige zinnen of lange lijsten met bijvoeglijke naamwoorden die niets extra toevoegen.
Onthoud dat wanneer jij alles begrijpt, dit niet automatisch betekent dat je avatar het ook begrijpt. Hou je tekst zo eenvoudig mogelijk en makkelijk te lezen.
Om de leesbaarheid van je tekst te testen, is het nuttig om je tekst hardop voor te lezen.
PS: Wil je graag dat je website het zware werk voor jou doet? Maar twijfel je aan je schrijftalent?
Als het je niet lukt om pakkende e-mails, ads of sales letters te schrijven voor je business, dan is mijn copywriting service zeker iets voor jou. Wil je graag meer weten? Ontdek het hier.