Hou je niet van verkopen, maar heb je een bedrijf te runnen? Doet de gedachte aan het schrijven van advertenties of aanbiedingen je stilletjes ineenkrimpen? Wil je al zeker niet gezien worden als ‘pushy’ of ‘salesy’? Dan is dit artikel voor jou!
Hoe schrijf je webteksten die verkopen?
In deze blog, zal ik je het geheim aanleren hoe je kan verkopen zonder dat je als ‘een opdringerige verkoper’ wordt aanzien. Zo kan je jouw bedrijf runnen, meer geld verdienen en meer mensen helpen met je geweldige producten of diensten.
Wanneer het gaat om verkoop is het eerste dat je moet weten dat verkopen simpelweg het oplossen van problemen is. Het is niet meer dan dat. Als je ineenkrimpt bij de gedachte aan verkopen, is dat waarschijnlijk omdat je ooit zelf een negatieve ervaring hebt gehad met een verkoper. En eerlijk gezegd, wie niet?
De verkoper was waarschijnlijk iemand die niet naar je luisterde en naar wat je echt nodig had. In plaats daarvan diste hij een waslijst aan toeters en bellen op en redenen waarom je hem je zuurverdiende centen zou moeten geven. Helaas gebeurt dit maar al te vaak.
Maar laat die ervaringen jou niet tegenhouden om het wél goed te doen. Stap af van de gedachte dat verkopen pure oplichterij is, want je klanten zullen de sfeer oppikken die jij uitstraalt. Denk in plaats daarvan aan al die ongelooflijke verkoopervaringen die hebt gehad die helemaal niet aanvoelden alsof er je iets werd verkocht.
Denk aan die behulpzame makelaar die voor jou dat ideale droomhuis vond of die geduldige reisagent die voor jou die perfecte reis boekte.
Nu, wat maakt juist dat dit zo anders aanvoelde? Als het gaat om verkopen zonder te verkopen, komt het allemaal neer op een ding: gesprekken. De beste verkoopervaringen zijn eenvoudige gesprekken: luisteren en reageren.
Dat is waarom het schrijven van teksten die als conversaties aanvoelen, de sleutel is tot het ‘superchargen’ van je verkoop. Bovendien doe je het op een manier die goed voelt voor jou en je klanten. Het is verbazingwekkend hoeveel marketeers, tekstschrijvers en ondernemers het moeilijk vinden om de verkoop te vermenselijken.
Daarom geef ik je vandaag 3 tips om je copywriting skills te verbeteren en conversationeel te schrijven. Ben jij er klaar voor? Laten we dan meteen starten met Tip #1!
Copywriting Tip #1 – Doe alsof je met je beste vriend praat.
Succesvol verkopen (dus ook copywriting!) draait altijd, eerst en vooral, over het opbouwen van relaties. Voordat je vraagt om een verkoop, een e-mailadres of zelfs een ‘like en follow’, willen je klanten zich eerst écht gezien en gehoord voelen. Je wilt ze het gevoel geven dat ze bij jou, je merk en je bedrijf horen. Maar, hoe doet je dat?
Hier bestaan veel manieren voor! Maar een van de eenvoudigste is om gewoon met je klanten te praten zoals je met je beste vriend of vriendin zou praten. Behandel je klanten als de echte mensen die ze zijn. Er is niets mis mee dat je graag ‘professioneel’ en ‘aardig’ wilt overkomen. Natuurlijk niet! Maar het is wel een probleem als je hiermee je gehele en unieke persoonlijkheid verhult.
Wat is het resultaat? Je berichtgeving en marketing zijn droog, saai, of erger: koud en opdringerig. Vergeet niet dat je publiek jouw authenticiteit kan voelen. Je publiek kan voelen wanneer iets gescript en geforceerd is of wanneer iets recht uit je hart komt. Voor ze een aankoop doen, willen ze zich verbonden voelen met jou en je merk. Ze willen weten wie je bent. Wat zijn je waarden? Je eigenaardigheden? Je gevoel voor humor?
Ze willen weten of er een échte mens schuilt aan de andere kant van je merk. Wees dus niet bang om je natuurlijke persoonlijkheid te laten doorschijnen en wees gewoon jezelf!
Goed, laten we verder gaan met tip #2.
Copywriting Tip #2 – Lees alles luidop.
Dit is een supergemakkelijke tip. Maar het wordt maar al te vaak genegeerd en over het hoofd gezien. Toch is het zo simpel. Lees gewoon alles wat je schrijft hardop.
Doe je dit? Dan kan je je teksten vriendelijk, ongedwongen en conversationeel laten klinken.
Bekijk het zo: als je met iemand praat, hoe lang kun je dan praten zonder te pauzeren om op adem te komen? Waarschijnlijk niet erg lang. Een zin of twee max? Heb ik gelijk?
De kans is groot dat je tussen twee zinnen even pauzeert. Zo kan de ander rustig verwerken wat je net zei. Dat zijn gewoon goede manieren. Maar waarom typ je dan zo’n grote, grandioze alinea’s tekst?
Schrijf je lange, doorlopende zinnen of paragrafen die de halve pagina in beslag nemen? Die zijn zeer overweldigend voor je lezers. Hou je zinnen en paragrafen dus altijd kort.
Gebruik ook geen ‘mooie woorden’ die je zelf amper kan uitspreken of woorden die je in het echt nooit zou gebruiken.
En wat met grammatica? Natuurlijk moet je schrijffouten vermijden. Toch kan het geen kwaad om de teugels een klein beetje te ontspannen. Maar… slechts een klein beetje, oké? Wees niet bang van de grammaticapolitie die achter je aankomt. Je bent een copywriter, geen literaire perfectionist. Als copywriter ben je een gesprekspartner en een verhalenverteller. Het is oké om af en toe eens een hoofdletter te gebruiken of een misplaatst streepje.
Onthoud dat conversatie draait om betrokkenheid bij je lezer, het opbouwen van vertrouwen en het schrijven op een manier zoals je ook echt praat. En dat gaat niet gebeuren als je je enkel druk maakt over de perfecte grammatica, structuur en opmaak.
Stijf en formeel? In vele gevallen is dat niet echt gunstig voor je verkoop. Tenzij het hoort bij je branding is dat zeker niet de sfeer waar je naar wilt streven.
Natuurlijk moet je niet alle grammaticaregels zomaar overboord gooien. Hoe formeel (of informeel) je merk ook is, probeer steeds spelfouten te vermijden, net zoals woorden of zinnen die nergens op slaan. Maar vergeet niet dat je tekst niet dient om beoordeeld te worden door een literatuurprofessor. Relax. Het komt wel goed…
Gerelateerd: De 10 dingen die elke copywriter doet voor elk stukje tekst dat hij schrijft.
Copywriting Tip #3 – Vertel boeiende verhalen.
Eén van mijn favoriete copywriting technieken…
Storytelling!
Als je verhalen gebruikt in je marketing, trek je niet alleen de aandacht van je publiek. Je houdt die aandacht ook vast. Met verhalen kan je namelijk een diepere connectie bouwen.
Luisteren naar een verhaal over die keer dat je het leven van je buren hebt gered, een interessante les hebt geleerd, of een vreemd mysterie hebt opgelost, is zoveel krachtiger dan het lezen van een waslijst aan feiten en kenmerken en waarom ze je spullen zouden moeten kopen.
Verhalen creëren nieuwsgierigheid. En nog belangrijker… Je toont je persoonlijkheid. Klanten kunnen zich met jou en je verhaal relateren. Je bouwt vertrouwen op, …
Show, don’t tell. In plaats van je klant te overtuigen door het opnoemen van talrijke voordelen, laat je je klant dit zelf ontdekken. Wanneer hij/zij zélf tot een conclusie komt, zal hij dit ook sneller geloven. Mensen kopen heel graag. Ze worden alleen niet graag verkocht.
Gerelateerd: Wat is een copywriter en wat doet hij precies?
Kruip in de geest van je klant
Wil je graag overtuigende, authentieke en goed converterende teksten schrijven? Maar weet je niet goed waar je moet beginnen? Wist je dat je ook gemakkelijk een professionele copywriter kan inschakelen om je verkoop een boost te geven? Ja, het kan!
Vermijd veelgemaakte fouten en verlies geen klanten. Gebruik de beste psychologische triggers en kruip in de geest van je klanten. Kortom, profiteer mee van doeltreffende copywriting technieken en formules die hun effectiviteit telkens opnieuw bewijzen.
Ontvang snel en gemakkelijk jouw exclusieve toegang tot de wereld van overtuigingskracht, inleving, beïnvloeding en psychologie. Verzeker hier jouw afspraak.