Overweeg je om een professionele tekstschrijver in te huren om je marketingteksten tot leven te brengen? In dit artikel ga ik dieper in op de kosten van het inhuren van een copywriter. Wat kost dat juist, een copywriter? Dat is een heel terechte vraag, maar helaas met een vrij vaag antwoord. Er zijn nogal wat factoren die van invloed zijn op het tarief van een tekstschrijver. Ben je benieuwd? Da gaan we maar beter van start …
Verschillende tarieven voor verschillende diensten
Wanneer je zoekt naar een geschikte copywriter, zal je merken dat er verschillende tarieven en diensten te vinden zijn. De keuze die je hierin maakt, hangt af van je doelstellingen en je budget. Wil je bijvoorbeeld snel content voor op je website of blog? Als je vooral gefocust bent op een goedkoop tarief, maar minder op de kwaliteit van het werk, dan kunnen platformen zoals Fiverr goed bij je passen. Wens je, aan de andere kant, een écht doeltreffende en overtuigende tekst die toegespitst is op je doelgroep? Dan zoek je best een meer ervaren schrijver of een gespecialiseerd bureau.
Bij copywriting zijn de kosten afhankelijk van veel factoren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de ervaring en het vaardigheidsniveau van de schrijver. Maar ook de hoeveelheid onderzoek dat nodig is en de complexiteit van de opdracht bepalen mee de prijs. Een professionele copywriter zal ook voldoende tijd stoppen in het onderzoeken van je doelgroep. Wat zijn hun wensen en behoeftes? Welk probleem willen ze opgelost zien? Wat zijn hun angsten en pijnpunten? Wat is hun grootste weerstand? Een doeltreffende copywriter weet dat de job veel meer inhoudt dan enkel wat tekst op papier zetten. Hij is een specialist in psychologie, overtuigingskracht en beïnvloeding.
Gerelateerd: 7 Redenen om vandaag nog een copywriter in te huren
De meest gangbare tarieven voor een copywriter
Het uurtarief van een copywriter ligt meestal tussen 40 en 120 euro per uur. Maar zonder lang te hoeven zoeken, vind je ook tekstschrijvers die 150 euro per uur of meer vragen. Heb je een copywriter gevonden die zijn diensten goedkoper aanbiedt? Dan kan je je afvragen of de teksten wel van hoge kwaliteit zijn. Hiermee bedoel ik natuurlijk niet dat elke goedkope schrijver slecht werk levert!
Een voltijds zelfstandige copywriter moet alles zelf betalen: computer, software, huur van een kantoor, administratiekosten, pensioen, verzekeringen, opleidingen, … Vandaar zal hij ook een fair tarief hanteren voor zijn diensten. Bedenk ook dat een ervaren tekstschrijver in 1 uur doet waar een onervaren schrijver 3 keer zo lang over doet. Uiteindelijk kan je dus toch duurder uit komen.
Ga je voor een copywriter die 120 euro of meer vraagt? Wees dan zeker dat hij kwalitatief beter werk kan afleveren dan een copywriter met een lager tarief. Stel jezelf de vraag: Is het tarief gerechtvaardigd of gewoon belachelijk hoog? Is hij het waard? Een copywriter is zoals iedereen afhankelijk van vraag en aanbod. Ben je gewoon steengoed? Dan zijn mensen bereid om daarvoor te betalen.
Hoeveel kost het om een website te schrijven?
Je kan jezelf ook de vraag stellen: Hoeveel kost het schrijven van een brochure? Of hoeveel kost het schrijven van een blog? Hoeveel kost een auto? Hoeveel kost een huis? Je snapt het wel. Je hebt net iets meer context nodig voordat je een redelijke prijs kan geven.
Om hoeveel tekst gaat het juist? Hoe volledig is de briefing en hoe complex is het onderwerp? Er bestaan websites met slechts enkele pagina’s. Maar er zijn minstens evenveel websites met tientallen pagina’s. Er zijn blogs van 300 woorden en blogs van 3000 woorden. Het is niet meer dan logisch dat elk project een eigen prijskaartje heeft. Gaat het over een algemeen onderwerp dat iedereen kent of over zeer complexe zaken? Ook dat heeft zijn invloed.
Heeft de klant alles tot in de puntjes voorbereid of moet de copywriter nog wat research doen? Dat laatste zou meer werk betekenen voor de copywriter, wat een hogere prijs betekent.
Wat is beter: betalen per woord, per uur of per project?
Een tarief per woord lijkt een eerlijke manier om een vergoeding te berekenen. Je betaalt immers precies voor wat je krijgt en voor geen woord meer. Maar goed schrijven is ook overbodige tekst durven schrappen. Een copywriter schrijft aanvankelijk veel meer tekst dan waarvoor hij betaald wordt. Daarna schrapt hij de overtollige ballast. Het gevaar bestaat dat een tekst oninteressant wordt, enkel en alleen om het aantal woorden omhoog te krijgen. Je krijgt misschien niet die kort en bondige tekst die je wilt.
Een uurtarief is een gebruikelijke manier om een prijs af te spreken. Dit is zeker het geval als de opdracht nog niet duidelijk omschreven is of als de schrijver eerst nog veel onderzoek moet doen. Het nadeel van een uurtarief is dat je niet weet hoeveel je uiteindelijk betaalt. Je wilt ook niet voor een onaangename verrassing komen te staan. Om toch enige controle te behouden, kan je in combinatie met het uurtarief een kader afspreken: bijvoorbeeld tussen de 2 en 5 uur voor een blog.
Een vooraf afgesproken projectprijs werkt vaak het beste voor beide partijen. Een ervaren tekstschrijver kan vrij correct inschatten hoe lang het duurt om een bepaalde opdracht uit te voeren. Hij berekent dan het aantal geschatte uren en vermenigvuldigt dit met zijn uurtarief. Makkelijk. Dit geeft de klant duidelijkheid. Er zijn geen verrassingen achteraf. Het risico ligt hier bij de copywriter. Doet hij er langer over dan verwacht? Dan is het pech. Gaat het sneller? Dan heeft hij geluk. Dat is nu eenmaal het ondernemerschap dat hoort bij het copywriter zijn.
In plaats van te vragen wat een copywriter of een project kost, kan je ook berekenen wat je beschikbare budget is. De copywriter kan je dan laten weten welke mogelijkheden je hebt.
Een bekwame copywriter is goud waard
Denk niet alleen over wat een overtuigende tekstschrijver mag kosten, maar ook aan wat een goede copywriter je oplevert. Allereerst bespaart een goede tekstschrijver je enorm veel tijd. Je hoeft zelf geen teksten te schrijven en je kan doen waar je goed in bent.
Het schrijftalent van een copywriter is niet iedereen gegeven. Ook is een vakkundige copywriter een slimme strateeg en marketeer. Voordat hij een woord op papier zet, zal hij de doelgroep en het product of dienst tot in de puntjes onderzoeken.
Kortom, laat je niet tegenhouden om je verhaal vleugels te geven. Zorg ervoor dat je jouw doelgroep bereikt en écht raakt. Een slimme copywriter helpt je om meer omzet te genereren met je bedrijf. En dat mag wel wat kosten, toch?