Is SEO (zoekmachine optimalisatie) nieuw voor je? Weet je niet waar je moet beginnen? Geen paniek! Met een aantal basis SEO-tips kun je jouw ranking aanzienlijk verbeteren. Daarom zet ik voor jou de top basis SEO tips voor beginners op een rijtje.
Wat is SEO en waarom heb je het nodig?
SEO staat voor ‘search engine optimization‘. Het doel is om ervoor te zorgen dat je website de beste kansen heeft om hoog te scoren op de resultatenpagina van de zoekmachines (SERP). Het betekent dat je je website en inhoud wilt optimaliseren op een manier zodat zoekmachines, zoals Google, kunnen begrijpen waar je website en inhoud over gaat. Zo zorg je ervoor dat je hoog kan scoren voor specifieke zoekwoorden.
Waarom heb je SEO nodig? Wel, kom je ooit verder dan de tweede of derde pagina op de resultatenpagina van Google? Nee? Dan heb je ineens je antwoord …
Hoe hoger je website op Google gerankt staat, hoe meer mensen je website kunnen vinden. Hoe meer bezoekers, hoe meer verkopen of conversies je kan realiseren.
Benieuwd hoe je dit kan doen? Laten we dan meteen beginnen met de basis SEO tips!
1. Schrijf langere posts
Je content is nog steeds een zeer belangrijke factor voor SEO-ranking. Ook is je content een belangrijke stap in je ‘sales funnel’.
Vanuit een SEO-oogpunt is langere inhoud krachtiger omdat het meer zoekwoorden bevat en meer informatie biedt waar de gebruiker wat aan heeft. SEO-geoptimaliseerde content is vaak langer dan 2000 woorden. Tegelijkertijd dient je content van hoge kwaliteit te zijn. Je bezoekers zijn namelijk op zoek naar unieke en interessante content die de moeite waard is om te delen.
Langere blog posts helpen ook met de ‘dwell time‘ van je bezoekers. Dit is de tijd die verstrijkt voordat iemand terugkeert naar de resultatenpagina van de zoekmachine. Lange, boeiende inhoud zorgt ervoor dat mensen langer op je website blijven en meer lezen. Een langere ‘dwell time’ is zeer gunstig voor je ranking. Voor Google is het een teken dat mensen van je content genieten.
2. Zorg voor nieuwe content
Google houdt van verse content. Het is vaak relevanter voor je bezoekers en het laat Google weten dat je nog steeds actief bent.
Het constant produceren van nieuwe kwalitatieve content is niet gemakkelijk. Daarom kan je soms ook gebruik maken van je al bestaande content.
Een gemakkelijke tip is om één van je populaire, oudere posts up te daten. Voeg bijvoorbeeld wat actuele en relevante informatie toe en publiceer de post opnieuw met de huidige datum.
Trouwens, wist je dat je dat je alle content zelf hoeft te schrijven? Een copywriter kan je helpen zodat je altijd beschikt over nieuwe en waardevolle content.
3. Maak gebruik van keywords
Het gebruik van de juiste keywords of sleutelwoorden is essentieel! Gebruik de juiste trefwoorden die goed definiëren waar je inhoud over gaat. Denk ook goed na waar je bezoekers en potentiële klanten naar zoeken.
De trefwoorden moeten relevant zijn voor het onderwerp van je inhoud. Zo kunnen zoekmachines je website correct indexeren. Je wilt zoekmachines niet in verwarring brengen door te focussen op trefwoorden die totaal irrelevant zijn.
Belangrijk is om je te richten op zoekwoorden waar je klanten daadwerkelijk naar zoeken. Je kan op nummer één staan voor een specifiek trefwoord. Maar als niemand ernaar zoekt, levert dit je niets op. Het is zoals het verkopen van een product waar geen vraag voor bestaat.
Er bestaan verschillende tools die je kunnen helpen om uit te vinden waar mensen effectief naar zoeken. Deze tools kunnen supersnel de beste keywords vinden. Voorbeelden zijn Kwfinder, Ubersuggest of Moz.
Waar moet je juist naar kijken om goede trefwoorden te selecteren? Belangrijke indicatoren zijn zoekvolume (gemiddelde maandelijkse zoekopdrachten) en concurrentiescores die laten zien hoe makkelijk of moeilijk het is om te ranken voor een specifiek trefwoord.
Daarnaast kan je ‘long-tail keywords’ en ‘LSI keywords’ gebruiken.
Long-tail keywords zijn specifieke, langere zoektermen. Als je meer specifieke trefwoorden in je inhoud gebruikt, verhoog je je kans om meer gekwalificeerde bezoekers naar je website te brengen.
LSI keywords (latent semantische indexering) zijn keywords die gerelateerd zijn aan je primaire keyword. Het zijn geen synoniemen, maar homoniemen (vergelijkbaar in betekenis). Ze zullen zoekmachines helpen om te begrijpen waar je inhoud over gaat.
Long-tail keywords
Long-tail zoekwoorden zijn zoekwoorden zoals “beste wandelschoenen voor vrouwen”. Ze bevatten meestal vier of meer woorden. Ze geven duidelijk aan waar de consument naar op zoek is en wat hun intentie is.
Wanneer je zoekwoorden zeer specifiek zijn, krijgt je misschien iets minder verkeer, maar wel meer kwalitatieve bezoekers die precies zoeken wat jij aanbiedt. Zo heb je meer kans om te verkopen. En dat is tenslotte toch de bedoeling. Het draait om kwaliteit boven kwantiteit.
Vaak is het ook gemakkelijker om hoog te scoren voor zeer specifieke zoekwoorden omdat minder websites er op gericht zijn.
LSI keywords
LSI staat voor ‘latent semantic indexing‘. Het betekent simpelweg: trefwoorden die gerelateerd zijn aan het onderwerp waar je pagina over gaat. Het helpt om Google en andere zoekmachines je relevantie voor een onderwerp beter te begrijpen.
Meer en meer zoekmachines zijn op zoek naar een onderwerpmatch in plaats van een trefwoordmatch. Hiervoor gebruiken ze LSI keywords.
Een efficiënte keyword tool zal in staat zijn om je te helpen in het vinden van zowel long-tail zoekwoorden en LSI zoekwoorden.
Gerelateerd: Deze 8 SEO-copywriting strategieën zorgen voor maximale Google rankings
4. Optimaliseer je titel- en metatags.
Je titeltag
De titeltag is één van de sterkste ‘on-page indicators’. Het is van essentieel belang voor je SEO-ranking.
Raadpleeg deze korte checklist om je titels te optimaliseren:
- Alle titels moeten uniek zijn per pagina
- De lengte mag niet meer dan 60 tekens zijn (inclusief spatie)
- De titel moet relevante zoekwoorden bevatten.
Google bepaalt de inhoud van je pagina’s aan de hand van je titels. Dus zorg ervoor dat je titeltags de inhoud nauwkeurig beschrijven. Denk hierbij aan je eigen zoekgedrag op Google. Zodra je op “search” drukt, blader je waarschijnlijk door de eerste drie resultaten en bekijk je de titels. Hoe gerichter en spannender de titel, hoe groter de kans dat je er op klikt.
Koppen en subkoppen zijn ook html-tags. Dit zijn de titels die gebruikers op de pagina zien. Er mag slechts één H1 kop per pagina zijn. Deze kop moet het belangrijkste trefwoord bevatten. Subkoppen H2 en H3 bevatten best ook trefwoorden.
Opgelet! Trap niet in de veelvoorkomende valkuil. Denk er steeds aan dat je titels moeten resoneren met wat bezoekers zoeken, in plaats van ze enkel en alleen op te vullen met zoekwoorden!
Meta-tag en meta description
Wat is een metabeschrijving? Het is de korte alinea met tekst onder de URL, die wordt gebruikt als voorbeeld in de zoekresultaten.
De meta description wordt geplaatst in de meta-tag van de HTML van je pagina. Het is meestal maximaal 160 tekens lang.
Het is zeer belangrijk om een goede metabeschrijving te hebben. Het is namelijk wat de gebruikers zien bij het beslissen of ze wel of niet op de link naar je website klikken. Google kan, al dan niet, beslissen om je beschrijving te gebruiken en kan ze zelfs wijzigen. Toch is dit een van de plaatsen waar je extra aandacht aan wilt besteden. Google zal het gebruiken om te begrijpen waar je pagina over gaat.
Ook in je metabeschrijving is het best om zoekwoorden op te nemen om het zo aantrekkelijk mogelijk te maken voor de mogelijke lezers.
Gerelateerd: Scoren op Google: Top SEO tips: deel 2
5. Optimaliseer je URL
Het beste is om je URL’s zo eenvoudig mogelijk te houden. Google geeft de voorkeur aan eenvoudige, leesbare URL’s en een logische URL-structuur.
Gebruik dus steeds tekst i.p.v. nummers in je URL’s en zorg ervoor dat je URL beschrijft waar de inhoud over gaat. Hou het best zo kort mogelijk. Zoals je ziet, is het heel eenvoudig. Probeer gewoon logisch en gebruiksvriendelijk te zijn met uw URL’s.
Je kan je URL’s ook gebruiken als een plaats om je belangrijkste zoekwoorden te plaatsen. Overdrijf niet, want ‘keyword stuffing’ is niet toegestaan!
Begin nu niet al je bestaande URL’s te veranderen, tenzij je écht denkt dat ze een negatieve impact hebben op uw site. URL’s veranderen is verwarrend voor zowel Google als voor je gebruikers.
Als je toch je huidige URL’s wil wijzigen, vergeet dan niet om een correcte 301 redirect uit te voeren.
PS: Vind je SEO te moeilijk of heb je geen zin om je er verder in te verdiepen? Dit kan een invloed hebben op je resultaten. Het kan geen kwaad om je te laten helpen. Your Creations zorgt voor content die steeds rekening houdt met de zoekmachines.