Is SEO (zoekmachine optimalisatie) nieuw voor je? Weet je niet waar je moet beginnen? Geen paniek! Met een aantal basis SEO-tips kun je jouw ranking aanzienlijk verbeteren.
In een vorige post zette ik voor jou al de top 5 basis SEO tips voor beginners op een rijtje. Vandaag gaan we een stapje verder. In dit artikel ontdek je hoe je jouw ranking op Google nog verder kan optimaliseren!
Ben je benieuwd hoe je beter kan scoren op Google? Volg dan zeker de volgende SEO tips!
1. Maak gebruik van backlinks
Een belangrijk onderdeel van SEO is het gebruik van backlinks. Maar wat is juist een backlink en hoe kan het je online vindbaarheid verbeteren?
Een backlink is wanneer een website een andere website noemt door er naar te linken.
Backlinks zijn een beslissende factor om je website hoger te laten scoren. Maar niet elke backlink is evenwaardig! Voor SEO-doeleinden zijn deze backlinks best afkomstig van websites van hoge kwaliteit die gerelateerd zijn aan het onderwerp van je inhoud.
Als je blog bijvoorbeeld gaat over SEO-marketing, wilt je liefst backlinks krijgen van marketing gerelateerde sites. Ook de kwaliteit en de domeinranking van de website die je de backlink geeft, bepaalt hoe krachtig die backlink voor jou is. Zoekmachines denken dat hoe meer relevante en kwalitatief goede backlinks jouw website heeft, hoe nuttiger je site moet zijn voor de gebruikers.
Google bekijkt backlinks als gebruikers die stemmen dat jouw inhoud nuttig, relevant en van hoge kwaliteit is. Hoe hoger de domeinranking van een website, hoe meer kracht hun backlink of “stem” heeft omdat ze zich hebben gevestigd als betrouwbare bronnen.
Hoogwaardige backlinks zouden een van je belangrijkste SEO-prioriteiten moeten zijn. Want ze kunnen je ranking heel gemakkelijk de hoogte in doen schieten.
2. Link naar anderen
Outbound links zijn links op je website die naar andere domeinen verwijzen. Een voorbeeld van een uitgaande link zie je in de vorige zin. Waarom zou je gebruik maken van uitgaande links, want je wilt toch liefst je bezoekers op jouw website houden?
Wanneer je in je inhoud linkt naar andere domeinen, help je zoekmachines om te begrijpen waar je pagina over gaat. Ook kan het gebruik van gerelateerde uitgaande links van hoge kwaliteit de ranking van je website verhogen omdat zoekmachines je site herkennen als betrouwbaar en van hoge kwaliteit.
Maar, ook bij het toevoegen van externe links zijn er bepaalde zaken waar je moet rekening moet mee houden:
- Link naar relevante content van hoge kwaliteit.
- Maak geen gebruik van zogenaamde link farms. Google is slim genoeg om dit te herkennen en het zal een negatieve invloed hebben op je SEO.
- Vermijd té veel uitgaande links. Overdaad schaadt.
- Wanneer je links naar andere sites in je content opneemt, kan je ook contact opnemen met die sites. Laat hen weten dat je hen een backlink hebt gegeven. Zo verhoog je je kans dat je een backlink terug krijgt. Linken naar andere websites kan zo positief zijn voor beide partijen.
3. Vergeet niet naar jezelf te linken
Hoewel het belangrijk is om backlinks te ontvangen en naar andere mensen te linken, mag je niet vergeten om ook naar jezelf te linken.
Interne links zijn links die van de ene webpagina naar de andere gaan binnen hetzelfde domein. Deze links zijn vooral nuttig omdat ze gebruikers in staat stellen door een site te navigeren. Een voorbeeld van een interne link zie je hier: Wat is een copywriter en wat doet hij precies?
Interne links kunnen je helpen om je eigen inhoud, producten en diensten te promoten. Ook helpen ze de zoekmachines om de structuur van je website te herkennen. Dus, laat deze kans niet voorbij gaan!
4. Optimaliseer je afbeeldingen voor SEO
Afbeeldingen zijn een essentieel om je website zo aantrekkelijk mogelijk te maken. We weten allemaal dat visueel materiaal, zoals afbeeldingen, sneller en gemakkelijker te verwerken zijn. Ze zijn gewoon aantrekkelijker dan eindeloze paragrafen tekst.
Hoewel afbeeldingen leuk zijn voor je lezer, kunnen zoekmachines moeite hebben met het begrijpen van afbeeldingen. Om het zoekmachines zo gemakkelijk mogelijk te maken, kan je alt-tekst gebruiken. De alt-tekst wordt gebruikt binnen de HTML-code en beschrijft wat je afbeelding laat zien. Elke afbeelding moet een gedetailleerde en nauwkeurige beschrijving hebben in de alt-tekst.
Naast de voordelen voor zoekmachines zijn alt-teksten ook belangrijk voor blinden en slechtzienden. Ze kunnen de tekst hardop laten lezen om zo de afbeelding te begrijpen.
Bovendien, wanneer je afbeelding niet geladen wordt, zal je alt-tekst wel getoond worden. Zo kan je de lezer toch laten weten waar de afbeelding over gaat.
Wil je via geoptimaliseerde afbeeldingen je kans om hoog te scoren in Google echt verhogen? Maak dan gebruik van relevante keywords in je alt-tekst. Wees wel voorzichtig en gebruik alleen waarheidsgetrouwe beschrijvingen en vermijd keyword stuffing.
Gerelateerd: Met deze 8 SEO-copywriting strategieën zorg je voor maximale Google-rankings
5. Besteed aandacht aan de snelheid van je website
De snelheid van je website is een essentiële factor waar zoekmachines naar kijken bij het rangschikken van je website. Google heeft zelf gezegd dat de laadsnelheid van een pagina een belangrijk signaal is voor de ranking. Zo kan het de gebruiksvriendelijkheid garanderen voor haar gebruikers.
Wil je graag de laadsnelheid van je website weten? Surf dan zeker naar Google’s PageSpeed Insights of GTMetrix om je snelheid te controleren. Deze tools geven je ook goede aanbevelingen over hoe je jouw website kan versnellen.
6. Gebruik de kracht van social media
Zoals je waarschijnlijk wel weet, kan social media een krachtig hulpmiddel zijn voor het promoten van je website.
Hoewel sociale media niet direct bijdragen aan je ranking of SEO, zal het je wel meer exposure en verkeer opleveren. Zo kan je wel indirect je ranking op Google verbeteren. Met andere woorden, hoewel sociale media geen directe rankingfactor zijn voor Google, kunnen ze wel indirect een positieve invloed uitoefenen. Verwaarloos dus je sociale media niet wanneer je aan SEO doet.
Een tool die je kan helpen bij het bijhouden van meerdere socialmedia-accounts is Hootsuite. Met deze tool kan je verschillende socialmedia-accounts beheren op één enkel platform.
7. Vergeet je Sitemap niet
Een sitemap is een pagina of document waarin de links naar alle pagina’s van een website zijn opgenomen.
Waarom is het zo belangrijk om een sitemap te hebben?
Een sitemap maakt het makkelijker voor zoekmachines om je webpagina’s te vinden en te rangschikken. Sitemaps laten zoekmachines weten wanneer er veranderingen zijn aangebracht en zorgen ervoor dat er geen pagina’s worden gemist.
8. Maak je website mobielvriendelijk
Wat betekent het om mobielvriendelijk te zijn? Het betekent dat je website optimaal is aangepast aan mobiele apparaten. In 2015 is Google begonnen met het bestraffen van websites die niet mobielvriendelijk zijn. Verspil dus geen tijd en maak dit voor jouw website zo snel mogelijk in orde.
Naast de penalty van Google is het ook belangrijk om een mobielvriendelijke website te hebben omdat tegenwoordig de meeste consumenten met hun telefoon op het internet surfen. Is je site niet geoptimaliseerd? Dan zal dit leiden tot een zeer slechte gebruikerservaring.
PS: Vind je SEO te moeilijk of heb je geen zin om je er verder in te verdiepen? Dit kan een invloed hebben op je resultaten. Het kan geen kwaad om je te laten helpen. Your Creations zorgt voor content die steeds rekening houdt met de zoekmachines.