Zal je business ervan profiteren als je een boek schrijft? Het is misschien niet het eerste waar je aan denkt bij het zoeken naar manieren om je inkomsten te verhogen. Toch is het in de huidige markt een optie die de moeite waard kan zijn.
Vroeger was het een langdurig proces om een gepubliceerde auteur te worden. Je moest namelijk een agent en een uitgever vinden. Momenteel kan je dit proces helemaal omzeilen. Self-publishing is makkelijker dan ooit, zeker in de digitale wereld.
Met de juiste inhoud en een beetje kennis van marketing, kan een boek schrijven de groei van je bedrijf enorm stimuleren. In dit artikel kan je nagaan of het schrijven van een boek een slim idee is voor jouw bedrijf.
1. Een boek schrijven geeft je geloofwaardigheid
Geloofwaardigheid is belangrijk, zowel in de B2B-wereld als in B2C. Alles draait om vertrouwen. Uit onderzoek is gebleken dat 86 procent van alle klanten online beoordelingen van bedrijven bekijkt voordat ze een aankoop doen. Daarom wordt er vaak gebruik gemaakt van getuigenissen van klanten op de website.
Klanten willen bewijs zien dat je écht een expert bent in je niche en je vak. Het schrijven van een boek is een trefzekere manier om jezelf te vestigen als een echte autoriteit in je vakgebied. Het geeft potentiële klanten meer vertrouwen dat je weet waar je het over hebt – zelfs als ze het boek zelf niet lezen.
2. Het is een slim idee voor je PR
Het uitgeven van een boek kan een waardevolle kans zijn voor de public relations van je bedrijf. Verschillende media zijn altijd op zoek naar nieuwe, boeiende inhoud. Een boekpresentatie is een interessant moment, vooral als de inhoud van het boek relevant is voor het doelpubliek. De aandacht voor je boek zal op een natuurlijke manier leiden tot een vermelding van jou (de auteur) en je bedrijf.
Zelfs berichtgeving op lokaal niveau (kranten, TV of radio) zal je waardevolle persaandacht opleveren. Wanneer je jouw boek gebruikt als een platform om jezelf als een expert te profileren, kan je ook een bron worden voor interviews voor toekomstige verhalen. Hierdoor krijg je nog meer aandacht in de pers.
PS: Wist je dat je ook gebruik kan maken van een ghostwriter om je boek te schrijven onder jouw naam? Ontdek het hier.
3. Je vergroot je e-maillijst.
Veel bedrijven gebruiken mailinglijsten en speciale aanbiedingen om klanten over te halen. En dat is niet voor niets zo. Email marketing kan zeer effectief zijn. En uiteraard, hoe groter je lijst, hoe groter je potentiële inkomsten.
Klanten zijn eerder geneigd om zich in te schrijven voor je e-maillijst als ze een extra stimulans hebben om dat te doen. Hiervoor wordt vaak gebruik gemaakt van een leadmagnet of freebee. Je boek (volledig of gedeeltelijk) gratis aanbieden aan mensen die zich aanmelden voor je e-maillijst is een geweldige manier om aanmeldingen aan te moedigen. Als je duidelijk uitlegt hoe jouw boek relevant is voor hen, zullen potentiële klanten veel sneller hun contactgegevens doorgeven. Mensen houden ervan om iets gratis te krijgen, wanneer het ‘gratis iets’ echt waarde biedt.
4. Je zorgt voor meerdere stromen van inkomsten
Het publiceren van een boek kan gemakkelijk dienen als een extra inkomstenbron op zichzelf. Maar je kan het ook gebruiken als een manier om andere inkomstenstromen genereren. Dezelfde inhoud die je gebruikt om je boek te schrijven, kan je bijvoorbeeld omzetten in een reeks online webinars.
Je boek kan er ook voor zorgen dat je bijvoorbeeld consulting diensten toevoegt aan je bedrijf. Wanneer je jouw geloofwaardigheid al hebt bewezen, hebben deze extra inkomstenstromen veel meer kans om succesvol te zijn.
5. Vergroot je visibiliteit en vraag
Een boek schrijven kan je zichtbaarheid en geloofwaardigheid in je bedrijfstak aanzienlijk vergroten. Dit kan leiden tot een toename van het aantal mensen die zaken met je willen doen.
Niet elke zakelijke auteur zal een New York Times bestseller worden. Maar door het creëren van meer vraag, kan je jouw winstgevendheid sterk verhogen omdat je meer lucratieve klanten vindt.
Hoewel het schrijven van een boek een behoorlijke hoeveelheid tijd en onderzoek vraagt, kan het zorgen voor transformerende resultaten voor je bedrijf. Zo kan je sneller groeien dan ooit tevoren.
Vind je het schrijven van een boek een interessant idee? Maar ontbreekt het je aan tijd of schrijftalent? Geen paniek. Wist je dat je ook een boek voor jouw bedrijf kan laten schrijven? Een ghostwriter zorgt ervoor dat een boek uitbrengen nog nooit zo gemakkelijk was!
Gerelateerd: Wat is een ghostwriter en hoe werkt het?
Wil je jouw ideeën omzetten in een bestseller? Ontdek de geheimen van succesvol schrijven en publiceren in mijn boek, Van Idee tot Bestseller. Klik hier om jouw GRATIS hoofdstuk te downloaden!
Ik zou graag mijn levensverhaal willen laten neerschrijven tot op heden ik ben nu 66 jaar.Het is een verhaal met een traumatische jeugd ik dacht de liefde op 20 jaar GEVONDEN TE HEBBEN en dat was ook maar er is zoveel gebeurd dat ik toen en nu nog meer vol onverwerkte lidtekens zit en er nu nog dagelijks bijkrijg ook al ben ik officieel nog steeds met die eerste liefde gehuwd maar…… ik zoek iemand die voor mij een soort van boek zou willen schrijven en wat is je vraagprijs